Tazminat Hukuku

Araç Değer Kaybı *2023 Araç Değer Kaybı Hesaplama

Araç değer kaybı meydana gelen trafik kazası neticesinde tamir gören aracın tamir öncesi durumuna göre ikinci el piyasasında yaşadığı araç değer kaybını ifade etmektedir. Araç her ne kadar tamir edilmiş olsa dahi tamir görmüş olması belirli bir miktar araç değer kaybı meydana getirmektedir. Meydana gelen bu değer kaybının araç değer kaybı tazminatı olarak kusuru bulunan karşı taraftan tazmin etmek mümkündür.

Araç Değer Kaybı

Araç değer kaybı işleminde ikinci el piyasasında aracın değeri belirlenirken tramer yani sigorta bilgi sisteminde hasar kaydının bulunup bulunmaması, boyalı veya değişen parçasının bulunup bulunmaması belirleyici olmaktadır. Hasar kaydı, boyalı veya değişen parçası bulunan araçlar, hasarsız araçlara göre çok daha kolay satılabildiği gibi değer olarak da daha yüksek fiyata satılabilmektedir. Kusurlu olmadığı bir kazada aracı buna benzer bir işlem gören tarafın da yukarıda izah edilen sebeplerle araç değer kaybı zararı oluşmaktadır.

Araç Değer Kaybı Hesaplama

Araç değer kaybı hesaplama tazminatı genel olarak kaza tarihi itibariyle aracın kazaya uğraması nedeniyle ikinci el piyasasındaki değerinde oluşan kayba göre hesaplanır. Yani söz konusu kaza olmasaydı aracın satılabileceği bedel ile kazaya uğramış ve işlem görmüş haliyle satılabileceği değer arasındaki fark tazminat miktarını oluşturmaktadır.

Dava açılması halinde mahkeme zararın tespitini otomotiv konusunda uzman makine mühendisi veya bazı durumlarda da Adli Tıp Kurumu trafik ihtisas dairesinin hazırlayacağı uzmanlık raporuna göre belirlemektedir. Alınan bilirkişi raporları davacının talep edebileceği tazminat miktarını tüm faktörleri değerlendirerek hesaplamaktadır. Aracın yaşı, kaza öncesi kondisyonu, daha önce geçirdiği bakımlar ve işlemler, daha önce kazasının olup olmaması gibi faktörler tazminat miktarını etkilemektedir.

Bu arada belirtelim ki meydana gelen kazada yüzde yüz kusurlu bulunan tarafın araç değer kaybı zararının tazminini isteyemez. Kimse kendi kusurlu hareketinden dolayı lehine bir sonuç elde edemez prensibi gereği ancak karşı tarafın kusurlu olduğu oranda araç değer kaybı zararının tazminin talep edilmesi mümkündür.

Araç Değer Kaybı Başvurusu

Araç değer kaybı başvurusu bakımından trafik kazalarında meydana gelen zararlardan sorumlular;

• Karayolları Trafik Kanunu başta olmak üzere ilgili mevzuat hükümlerine göre kazada kusuru bulunan aracın sürücüsü,
  • Araç işleten olarak kusursuz sorumluluğu bulunan aracın maliki,
  • Kendi nam ve hesabına aracı işleten teşebbüs,
  • Uzun süreli kiralamalarda kiralayan,
  • Yine uzun süreli rehin ve ariyet alma durumlarında rehin alan ve ariyet alan
  • Ve kusurlu aracın zorunlu mali mesuliyet sigortacısıdır.
  • Trafik kazası aynı zamanda bir iş kazası niteliğinde ise işletme sahibi işveren ve diğer ilgililerin sorumluluğu da gündeme gelebilmektedir.

Araç Değer Kaybı Başvurusu

Araç Değer Kaybı Nasıl Alınır?

Araç değer kaybı uyuşmazlıklarında meydana gelen trafik kazasında öncelikle sorumluların kimler olduğunu tespit etmek çok önemlidir. İhtiyari Mali Mesuliyet Sigortası olarak adlandırılan kasko sigortaları aracın değer kaybı tazminatını poliçe kapsamına almamakla birlikte bu zararın zorunlu mali mesuliyet sigortası yani kısaca trafik sigortasından karşılanması mümkündür. Bunun için öncelikle kazada kusuru bulunan karşı tarafın trafik sigorta şirketine başvurmak gerekmektedir. Dava açmak için de bu başvuru zorunlu dava şartı olarak kabul edilmektedir.

Aracınız için aldığınız ekspertiz raporuna göre karşı tarafın zorunlu mali mesuliyet sigortası yani trafik sigortasına başvurmanıza rağmen olumsuz yanıt almanız ya da sigorta şirketi tarafından istediğiniz değerin altında bir bedel teklif edilmesi halinde Sigorta Tahkim Komisyonu‘na başvuru hakkınız bulunmaktadır. Sigorta Tahkim Komisyonu bağlantısından Sigorta Tahkim başvurusu ile ilgili ayrıntılı bilgiye ulaşabilirsiniz.

Araç Değer Kaybı Davası

Araç değer kaybı bakımından karşı tarafın zorunlu mali mesuliyet sigortası yani trafik sigortasından zararı talep edilmesine rağmen olumsuz cevap alınması ya da istenilen miktarın alınamaması halinde dava yoluna başvurmak mümkündür. Trafik sigorta şirketine karşı açılan davada kazada meydana gelen değer kaybı zararı bakımından sorumluluğu bulunan yukarıda sayılan kişiler de davalı olarak gösterilebilir.

Sigorta şirketine karşı açılacak bu tür davalarda görevli mahkeme; sigorta hukukunun ticaret kanununda düzenlenmiş olması ve mutlak ticari davalardan sayılması nedeniyle ticaret mahkemeleridir. Tazminat niteliğindeki bu dava kazanın meydana geldiği yer veya davalıların yerleşim yerlerinden birinde açılabilir. Esasen bir haksız fiile bağlı tazminat talebi olan değer kaybı talebinde haksız fiile ilişkin yetki kuralları uygulanmaktadır.

Belirli Bir Zamanaşımı Süresi Var Mı?

Araç değer kaybı talepleri 2 yıllık zamanaşımına tabidir. Bu süre zararın ve zarara sebep olan şahsın öğrenilmesi itibariyle başlar ve 2 yıl içerisinde dava açılmaması halinde dava hakkı kanun kapsamında zamanaşımına uğrar. Yani karşı tarafın zamanaşımı itirazı üzerine davanın reddine karar verilmesine sebebiyet verir. Son 2 yıl içerisinde meydana gelen ve karşı tarafın kusurlu olduğu bu davalar bakımından değer kaybı zararınızı talep etmeniz mevzuat kapsamında mümkündür.

Araç Değer Kaybı Hesaplama

Araç değer kaybı hakkındaki yukarıda yer alan bilgilerin haricindeki sorularınızı yazıya yorum olarak ekleyebileceğiniz gibi bizlere mesaj olarak da gönderebilirsiniz. Sorularınıza tazminat hukuku alanında uzman avukatlar tarafından cevap verilmektedir. Bunun haricinde yazıyı beğendiyseniz sosyal medya hesaplarınızda paylaşarak sitemize katkıda bulunabilirsiniz.