Boşanma Hukuku

Yoksulluk Nafakası Talebi Hakkında *2023

Yoksulluk nafakası boşanma halinde yoksulluğa düşecek olan tarafa diğer eş tarafından ödenen parasal yardımı ifade etmektedir. Boşanma davası açılırken talep edilen nafaka, boşanma davası neticelendikten sonra da nafaka davası ile talep edilebilmektedir.

Yoksulluk Nafakası Şartları

Öncelikle boşanma davasını açan veya boşanma davasına cevap veren eşin nafaka talep etmiş olması gerekmektedir. Nafaka talebi halinde mahkeme daha ağır kurulu olmaması şartıyla nafaka talep eden kişinin boşanma ile yoksulluğa düşeceğini tespit ederse nafakaya hükmeder.

Yoksulluk nafakası talep edenin kusursuz olması gerekmez, nafaka ödeme yükümlüsünden daha kusurlu olmaması gerekli ve yeterlidir. Mahkeme nafaka talep edenin ve nafaka yükümülüsü olacak eşin ekonomik ve sosyal durumunu ilgili kurumlara yazacağı müzekkereler ile öğrenir. Tarafların ekonomik durumlarını tespit ettikten sonra gerekli görürse nafaka yükümlüsünün ekonomik durumu ile orantılı şekilde nafakaya hükmeder.

Yoksulluk Nafakası Nasıl Hesaplanır?

Mahkeme tarafından boşanma nafakası ne kadar belirlenir ve nasıl hesaplanır soruları akla gelen en önemli sorulardandır. Yoksulluk nafakası bakımından genel geçer bir hesaplama yöntemi yoktur. Burada en önemli belirleyici faktör nafaka yükümlüsünün ekonomik durumu, hali hazırdaki mevcut gelirleridir. Nafaka yükümlüsünün ekonomik refahı ve geliri arttıkça mahkemenin hükmedeceği yoksulluk nafakası miktarı da tabi şekilde daha fazla olacaktır.

Boşanma davasının asıl belirlendiğine ilişkin ilgili yazımızı da okuyabilirsiniz: https://hukukmakalem.com/bosanmada-nafaka/

Nafaka talebi boşanma davası esnasında talep edilebileceği gibi, boşanma davasının neticelenmesi ve kesinleşmesi ardından 1 yıl içerisinde de talep edilebilir. Bunun için nafaka davası açılması gerekir. Peki nafaka davası nasıl ve nerede açılır ?

Nafaka Davası Hakkında

Boşanmada nafaka talep edilmese dahi boşanma davası neticelendikten sonra 1 yıl içerisinde nafaka talep edilmesi mümkündür. Buna nafaka davası denilmektedir. Boşanma ile yoksulluğa düşen eş bu durumunu ispatlamak şartıyla boşandığı eşinden yoksulluk nafakası talep edebilir.

Nafaka davasının diğer bir türü de nafakanın arttırılması, nafakanın azaltılması ve nafakanın sonlandırılması talepli davalardır. Mahkemenin nafakayı hüküm aldığı zamanki ekonomik koşulların değişmesi halinde nafaka yükümlüsü veya nafaka alacaklısı nafakanın kaldırılmasını veya nafaka miktarının değiştirilmesini talep edebilirler.

Yoksulluk nafakası davası tıpki boşanma davasında olduğu gibi aile mahkemelerinde görülecektir. Ayrı bir aile mahkemesinin olmadığı yerlerde bu davalara asliye hukuk mahkemeleri aile mahkemesi sıfatı ile bakmaktadırlar. Nafaka davası nafaka alacaklısının yerleşim yeri mahkemesinde açılmaktadır.

Süreli Nafaka Hükmü Kurulabilir mi?

Mevcut hukuk sistemimizde yoksulluk nafakasının süreli verilmesi mümkün değildir. Ancak yoksulluk nafakasının süre ile sınırlandırılabilmesi konusunda kanuni düzenleme yapılması talepleri her geçen gün artmakta ve siyasi iradeden bu yönde bir değişiklik yapması beklenmektedir.

Şuanki sisteme göre yoksulluk nafakası, nafaka alacaklısının evlenmesi veya ölümüne kadar devam etmektedir. Nafaka alacaklısının evlenmese dahi fiilen evli yaşaması, yoksulluk durumunun ortadan kalması veya haysiyetsiz yaşam sürmeye başlaması halinde nafaka yükümlüsü nafakanın kaldırılması talepli dava açması mümkündür.

Nafakanın Ödenmemesi Halinde Hapis Cezası

Nafaka borcunun ödenmemesi halinde nafaka alacaklısının icra ceza mahkemesine şikayette bulunması mümkündür. Bu durum iştirak nafakası, yardım nafakası gibi nafaka türlerinde de geçerlidir. İcra ve iflas kanunundaki cezai düzenlemeler gereği nafaka yükümlülüğüne aykırı davranmak 3 aya kadar tazyik hapsini gerektirmektedir.

Yoksulluk Nafakası

Burada 3 aylık zamanaşımı söz konusudur, dolayısıyla şikayet ancak son 3 aylık nafaka yükümlülüğüne ilişkin gerçekleştirilebilir. Nafaka yükümlüsü nafaka borcunu ödemek şartıyla tazyik hapsinden kurtulabilir.

Yoksulluk nafakası konusu ile ilgili soru ve görüşlerinizi bizimle paylaşabilirsiniz.